Hoppa över och gå till innehåll

Frågor och svar Rexolution Charge

Rexel elbilsladdning

Hur kan vi hjälpa dig som är kund hos Rexolution Charge?

Är du kund och har en fråga om din laddbox, betalning eller något annat kopplat till Rexolution Charge? På den här sidan har vi samlat våra vanligaste frågor och svar. Scrolla ned för att se alla frågor.

Saknar du ett svar på din fråga eller behöver annan service - mejla oss på charge@rexel.se så hjälper vi dig.

Frågor om laddning

  • Prova att dra ur kabeln ur laddaren samt bilen och försök igen. Blir det ändå rött se till att trycka i kabeln extra ordentligt i uttaget. När du startar laddning, prova att hålla kabeln in och uppåt i uttaget.

    Fungerar det ändå inte maila till charge@rexel.se med en beskrivnig på problemet och händelseförlopp så ser vi till att hjälpa dig.

  • Är din laddare offline? Gör en anmälan direkt till din BRF/fastighetsägare/arbetsgivare eller mejla oss på charge@rexel.se så hjälper vi dig.

  • Ibland händer det något med laddaren under pågående session tyvärr.

    Händer detta flertalet gånger skicka ett ärende till charge@rexel.se. Skicka med ungefärliga tidpunkter och datum för när detta har skett samt vilken laddare det gäller så kan vi hjälpa dig på smidigast sätt.

Frågor om app

  • Oroa dig inte, en ny dragning kommer att göras inom 5 arbetsdagar. Verifiera att du har pengar på ditt betalkort och att kortet är aktivt. Kontrollera även så att ditt betalkort är öppet för internetköp samt öppet för köp i Norden, då vår plattform är baserad i Norge och betalningen görs därifrån.

    Vill du byta kort lägger du till ett nytt kort i appen under inställningar/betalning/lägg till betalningsmetod.

  • Ja, det måste den. För att ingen annan ska kunna ladda på ditt uttag behöver autentisering vara aktiverat. Om den inte är aktiv kan vem som helst ladda på din plats och du blir debiterad.

    Har du ett uttag på en laddbox med två uttag, så går det inte för din "laddgranne" att ladda.

Frågor om laddbox

  • Lyser uttaget rött utan att du är ikopplad i uttaget? Prova att slå av strömmen för laddaren någon minut och sedan slå på strömmen igen. Kontakta din fastighetsägare för att få detta gjort. Lyser laddaren rött efter omstart kan jordfelsbrytaren i laddaren ha slagit ut. Även detta behöver din fastighetsägare åtgärda.

    Lyser uttaget rött när du är ikopplad i uttaget? Prova att dra ur kabeln och vänta en stund, slutar uttaget att lysa rött? Prova att sätta i kabeln igen.

    Löser inte det problemet skicka in ett ärende till charge@rexel.se så hjälper vi dig.

  • Om din laddning inte startar dra ur och i kabeln ur laddaren för att prova igen. Fungerar det ändå inte, kontrollera att du har senaste versionen av appen. Prova att logga ut och logga in igen.

    Kontrollera även att du startar rätt uttag i appen som fysiskt på plats om du är vid en publik plats med flera uttag.

    Kvarstår problemet skicka ett ärende till charge@rexel.se med beskrivning på ditt problem så hjälper vi dig.

Frågor om RFID

  • I vår tjänst Rexolution Charge ingår app, vi har dessvärre inga taggar. Däremot är många taggar och betalkort idag utrustade med RFID-avläsare.

    Du kan testa om ditt betalkort eller exempelvis befintlig tagg till port fungerar med din laddare. Det gör du enkelt i appen under inställningar/laddbrickor/lägg till laddbricka.

PDF välkomstguide och laddinstruktion