Hoppa över och gå till innehåll

Enklare betalning för laddning av elbilar

Plötsligt händer det, det som alla elbilsägare längtat efter: att betala med kort när man laddar bilen längs vägen. Ny överenskommelse gör det möjligt.  

Nu blir det enklare att ladda på publika snabbladdningsstationer. Tre branschorganisationer har enats om gemensamma regler för att förenkla betalning längs med vägarna. En stor grupp laddoperatörer har anslutit sig och kommer att erbjuda kortbetalning för elbilsladdning. Man ska antingen kunna betala med kort direkt i kortläsare eller via mobil med QR-kod. Laddning och betalning sker utan att kunden behöver teckna avtal, vara medlem eller registrera sina kontaktuppgifter. Prisuppgifter ska också bli tydligare. 

– Fler och fler kör elbilar, då måste också laddningen hänga med. Den här branschöverenskommelsen är viktig för att fler ska kunna ladda enklare, vid publika snabbladdningsstationer. Du ska veta vad det kostar och kunna jämföra pris. Du ska inte behöva registrera dig hos en mängd olika operatörer. I februari beslutade regeringen om en elektrifieringsstrategi för att elektrifiera hela Sverige. Nu tas ett viktigt steg i rätt riktning, för att det ska bli lätt att ladda i hela Sverige, säger Khashayar Farmanbar, Energi- och digitaliseringsminister i en artikel på Mobility Swedens webbplats. 

Rexel välkomnar den nya överenskommelsen. 

– Även om de flesta laddar sin bil hemma eller på jobbet så behövs smidiga lösningar för att ladda längs med vägen. Det här är en bra överenskommelse som förhoppningsvis gör att fler vågar köra på el längre sträckor, säger Philip Miletti, försäljningschef E-mobility på Rexel. 

Många som idag testar att köra till sitt lantställe säger sedan ”aldrig igen” när resan som brukar ta 6 timmar tar 10 timmar eftersom man kommer till en laddplats där det inte finns någon ledig plats, laddstationen fungerar inte eller appen man laddat ner krånglar och så vidare.  

Förhoppningsvis rensas det snart upp i den djungel av appar som en elbilsägare ute på långresa idag behöver ha installerat på sin mobil. Och kan man också boka in laddning under resans gång kommer ännu fler våga välja elbil även när man ska åka långt. 

Följande laddoperatörer har anslutit sig till branschöverenskommelsen:

Circle K, E.ON, Gävle Energi, Göteborg Energi, Ionity, Mer, Mälarenergi, OKQ8, Preem, Recharge, ST1, Vattenfall InCharge.

Överenskommelsen innebär att: 

  • Elbilskunder ska kunna ladda vid en publik laddstation, utan att det föregåtts av avtalstecknande, och betala med betal- eller kreditkort. Elbilskunden erbjuds att antingen betala fysiskt eller digitalt (till exempel via QR-kod till hemsida eller i app).  
  • Vilket enhetspris som gäller för laddning ska vara tydligt och lättillgängligt för elbilskunden innan laddning påbörjas. Enhetspriset visas digitalt på laddstationen eller i det digitala prisgränssnittet med tydlig hänvisning på laddstationen.  
  • Priset för laddningen anges i huvudregel per kWh. Minutavgift kan tillkomma för att minimera risken för köbildning samt optimera laddning för kund. 

Läs mer på branschorganisationen Mobility Swedens webbplats